Karunda en Cairns

4 oktober 2010 - Cairns, Australië

Op zondag hebben we een trip gemaakt naar het dorp Karunda, dat 25 kilometer ten noordwesten van Cairns ligt. Rond 1900 gingen veel mensen op huwelijksreis naar Karunda. Het dorp ligt vlakbij de Barron watervallen. In de zestiger jaren was Karunda erg in trek bij hippies. Veel van hen gingen er wonen en er ontstonden markten waarop de hippies hun kunst en handwerk verkochten. Het dorpje ligt omringd door tropisch regenwoud en het bijzondere is dat je er vanuit Cairns met een historische trein naartoe kunt reizen. Het traject, waar de trein gebruik van maakt, is vele jaren geleden met de hand aangelegd.

De trein vertrekt vanaf Cairns Centraal Station en zit vol met toeristen. Onderweg naar Karunda  wordt er een cd opgezet, met daarop de stem van een mevrouw, die van alles vertelt over de trein, de bouw van het traject en het landschap waar je doorheen rijdt.  Nou reed het treintje niet erg snel en bij de plaatsen waar het uitzicht extra mooi was, ging de trein nog langzamer rijden waardoor de reis naar Karunda voor ons op een gegeven moment wel heel erg lang ging duren. Na 2 uur (!!!) rijden kwam de trein in Karunda aan.

Het dorp was enorm toeristisch. Koffietenten, (vr)eettenten, lederwaren, hippiekleding en souvenirs, het wisselde elkaar allemaal af, maar het was niet ongezellig om daar wat rond te slenteren. Ook op de hippiemarkten was het leuk om eens te kijken. Na de lunch (voor Jan een krokodillenburger en voor mij een kangaroeburger) zijn we naar een kleine dierentuin gegaan, waar de meest giftige slangen en spinnen uit Australië te bewonderen waren. We hebben er ongeveer 3 kwartier doorgebracht. Er was daar een hele wand gewijd aan Steve Irwin, de crocodile hunter die in 2006 overleed. We kregen ook een rondleiding door een jongen, die ons heel veel vertelde over de slangen, kikkers en spinnen die in allerlei vitrines te bewonderen waren. Voor de dierentuin stond een mevrouw met een python om haar nek. Wie wilde mocht die slang ook even vasthouden (ik bedoel dus de python en niet de vrouw). Jan wilde en ik heb een foto gemaakt.

De terugreis hebben wij gemaakt met de Skyrail en dat is iets heel bijzonders omdat het een kabelbaan is maar dan niet in een skigebied. Je zweeft dus zonder ski’s in een gondeltje over het bladerdak van het regenwoud. Op deze manier hebben wij het regenwoud van bovenaf bekeken. En ook dat is prachtig. Van boven kun je zien dat bomen zich verdringen om naar het licht te groeien. Door het blad van één boom, zie je de bladeren van een andere boomsoort verschijnen en uiteraard zie je varens en andere planten die hoog in de kronen van de bomen, wortel hebben geschoten om maar vooral in het zonnetje te kunnen zitten. Naarmate we lager kwamen, verdwenen we weer in de wolken en was het uitzicht weg. In Karunda hadden we, op een paar buitjes na, geen regen gehad en af en toe had daar zelfs de zon geschenen maar terug beneden was het weer helemaal mis. Heel veel regen.

Vandaag hadden we ons voorgenomen om eens uitgebreid in Cairns rond te kijken. Daar hadden we eerder nog geen gelegenheid voor gehad en we wilden voor deze en gene wat kleine souvenirtjes kopen. Net als in Airlie Beach is er in Cairns ook een Lagoon gemaakt. Cairns heeft helemaal geen strand ondanks dat het aan de kust ligt. Als het eb wordt, trekt de zee zich wel 500 meter terug en dan verschijnt er een veld van modder waar allerlei krabbetjes het erg naar hun zin hebben. Er wordt langs de kust ook gewaarschuwd voor zoutwater krokodillen. Die schijnen daar voor te kunnen komen. Wij hebben ze niet gezien.

De Lagoon in Cairns is groter en uitgebreider dan in Arlie Beach. Aansluitend is een heel recreatiegebied aangelegd met speeltuinen, heel veel barbecueplaatsen, twee beachvolleybalvelden, toiletten, omkleedhokjes, zonneweides, douches etc. etc. Alles is vrij toegankelijk en wat opvalt is, dat het niet kapot wordt gemaakt. Van jong tot oud amuseert zich in of rond de Lagoon en alles ziet er keurig uit. De Lagoon en het aangrenzende recreatiegebied behoren tot een alcohol vrije zone en er mag ook niet gerookt worden. Graffiti zie je hier bijna niet en afval wordt hier in de bak gegooid in plaats van ernaast.

Wij hebben een aantal uren door de stad gewandeld en her en der onze aankopen gedaan. Op een gegeven moment zagen we in een aantal bomen heel veel vliegende honden hangen. We hadden ze hier, als het donker was al rond zien vliegen. Die beesten maken veel lawaai en dat is ook wat opvalt, als je onder die bomen doorloopt. Bij trossen hangen ze daar ondersteboven rond. Sommigen pal in de zon en je ziet ze hun vleugels als een soort van waaier gebruiken. Zodra het donker is, gaan ze op jacht en we zien er hier op de camping ook heel veel vliegen.

Op deze camping kamperen veel backpackers in kleine campertjes of tentjes. In de kampkeuken zijn een aantal planken opgehangen waar mensen het eten, wat ze over hebben kwijt kunnen. Andere gasten kunnen hier dan weer gebruik van maken. Voor ons is Cairns een eindpunt maar er zijn ook veel mensen die hier hun reis beginnen en dan is ons zout en peper overschot voor hun heel nuttig.

Morgen is onze laatste camperdag. Vandaag was het weer erg mooi en als dat morgen ook zo is dan willen we nog wat zon pakken bij de Lagoon. Morgenavond moeten we alle kasten van de camper leegmaken en onze tassen inpakken. Woensdagochtend leveren we de camper in en vliegen we naar Darwin. Daar begint donderdag onze 5-daagse safari naar het Kakadupark.  Gedurende die 5 dagen zijn we dus ‘uit de lucht’. Op maandag 11 oktober komen we weer terug in Darwin en op 12 oktober vliegen we weer naar huis.

Ik hoop dat iedereen genoten heeft van onze verhalen tot nu toe. Ik heb door dit blog gelijk alles wat indruk op ons maakte kunnen vastleggen. Je ziet zoveel in een paar weken dat je daardoor zo snel dingen vergeet. Vaak was ik tijdens het schrijven van de stukjes al weer dingen vergeten. Jan zorgde dan voor de broodnodige aanvullingen. Uiteraard hebben we veel meer foto’s dan die er op dit blog staan. De foto’s op het blog waren bedoeld als illustratie van het verhaal. Ook is er nog een aantal uren film gemaakt. Resterende foto’s en film kunnen jullie altijd komen bekijken. Vanaf 13 oktober zijn we gewoon weer thuis te bereiken. Iedereen die een reactie op ons blog heeft achtergelaten of een mailtje heeft gestuurd, hartelijk dank daarvoor. Het is zo leuk om van thuis te horen dat er mensen in gedachten met je meereizen.

Wij weten niet zeker of we in Darwin makkelijk toegang hebben tot het internet. Afhankelijk daarvan wordt dit blog misschien in Darwin nog een keer up to date gehouden. Zo niet dan doe ik het laatste stukje thuis. Ik neem pen en papier mee op safari om aantekeningen te maken.

1. Carolien:
    5 oktober 2010
    Hi Rita,

Altijd al gedacht dat jullie ze zagen vliegen....!
    En na het zien van de foto weten we nu zeker dat in Haagse dakgoten geen polifinario's zitten!
    Alle gekheid op een stokje: ik geniet van je reisverhalen, het is erg leuk om zo met jullie mee te reizen en je vertelt het inderdaad zo dat ik me er van alles bij voor kan stellen. En dat wordt uiteraard door de foto's nog eens ondersteund. Nog gefeliciteerd trouwens met jullie trouwdag!
    Ik hoop dat de safari fantastisch is en de terugreis zeer voorspoedig. Ik verheug me erop je weer te zien.

Hartelijke groet,
    Carolien
  2. fam Slootweg:
    7 oktober 2010
    Rita en Jan, uit de lucht, maar wel op safari. Geweldige indrukken op papier gezet. We printen ze allemaal uit voor wie ze maar lezen willen. Nog veel plezier deze laatste dagen en voor straks een voorspoedige terugreis. We zijn erg benieuwd naar resterende foto's en verhalen.
    Groetjes, pa en ma.
  3. marilynn:
    8 oktober 2010
    Hallo allebei,
    De natuur die je beschrijft is denk ik overweldigend om te zien en het zal voor jullie best lastig zijn om weer in Nederland de snelle wereld te ervaren.
    Geniet dus nog even en ik wens jullie een behouden vlucht terug toe.
    Liefs,
    Marilynn
  4. Ellen:
    8 oktober 2010
    Hallo Rita en Jan,

wat vliegt de tijd.
    Voor mijn gevoel zijn jullie nog maar net vertrokkenen geniet ik van en via jullie weblog.
    Maar ..... jullie hebben nog enkele dagen.
    Geniet van alle geuren, samken, beelden,...
    Veilige vlucht en tot gauw.
    Ellen
  5. sandraHoogweg:
    9 oktober 2010
    Hoi rita,&jan wat leuk dat ik een verslag kan lezen over de vakantie,wij hebben vandaag hard gerepeteerd op jou lied rita,de componist kwam nog langs en die had jou en corien graag nog gesproken,maar anita zei dat we je dan eerst uit australie moesten halen hi! fijn dat jullie het naar je zin hebben groetjes sandra.
  6. Jan en Conny van der Poll:
    16 oktober 2010
    Al weer back to basics globetrotters?
    Hoop jullie snel weer te zien en vooral te horen!
    Lieve groeten,
    ook namens Conny